Misteri batu hidup Romania

0
38

ROMANIA: Ia kelihatan seperti sesuatu dari ladang asing di planet lain, tetapi batuan ‘hidup’ Romania yang dikenali sebagai ‘trovants’ benar-benar berasal dari Bumi dan ia terbentuk secara semula jadi melalui proses geologi.

Menurut Daily Mail, batu itu wujud sebagai kerikil dan tumbuh pada kira-kira dua inci setiap milenium, batu trovant adalah struktur mineral unik yang meniru kehidupan tumbuhan dan mamalia.

Batu bulbous yang aneh itu hampir kelihatan tumbuh dengan cara yang sama seperti tisu tumbuhan dan mereka ‘melahirkan’ batu baharu seperti haiwan.

Batu trovant ditemui di sebuah perkampungan kecil Romania bernama Costeşti, kira-kira 50 batu ke barat ibu kota Bucharest.

Ia kelihatan seperti buih yang ditiup yang diperbuat daripada batu dan saiznya berbezabeza, ada yang menjangkau beberapa kaki diameter, yang lain cukup kecil untuk dimuatkan di tapak tangan.

“Batu trovant dari Romania mempunyai umur yang sangat berbeza,” kata Dr Mircea Ticleanu di Institut Geologi Romania memberitahu MailOnline.