Sunday, December 5, 2021

Pencuri hantar surat kepada mangsa curi 

Secara Rawak

JAKARTA:  Pernahkah anda mendengar pencuri menulis surat kepada pemilik barang yang dicurinya?

Ya, inilah yang berlaku di Indonesia.

Seorang warga di Sidoarjo, Jawa Timur bernama Indis Ulfi Visvidianto, 39, melaporkan kehilangan sejumlah barang ketika rumahnya dalam keadaan kosong.

Beberapa hari kemudian, Indis terkejut kerana menerima paket berisi barang-barangnya yang hilang. Di dalam paket tersebut, dia juga mendapati sepucuk surat diduga dari si pencuri yang mengambil barangnya.

“Surat yang ditulis oleh pencuri tersebut diawali dengan permohonan maaf dan ditulis dalam bahasa Jawa,” lapor Kompas.

“Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarokatuh. Mohon maaf, Mas Indis. Sejujurnya saya tidak berniat mencuri,” ujar pelaku dalam secarik kertas bertulisan tangan tersebut.

Dalam surat itu, pelaku bercerita bahawa dia  tengah dalam keadaan terdesak kerana memiliki hutang di pinjaman online.

Keadaan itu, jelasnya,   membuatnya berasa menyerah pada hidup. “Tapi keadaan saya benar-benar tertekan. Saya itu sebetulnya terjerat pinjaman online,” tulisnya.

“Saya sampai sekarang sudah menyerah dengan hidup ini. Mohon maaf, Mas!” demikian isi surat tersebut. Dalam suratnya, si pencuri menjelaskankan telah menggunakan barang curian untuk membayar hutang pinjaman online.

Dia berjanji akan mencari wang dan mengembaikan semua barang yang telah dicurinya. Sementara, sebahagian barang telah ia kembalikan melalui jasa penghantar pada sang pemilik.

“Ini saya yang bisa saya kembalikan. Yang tidak ada sudah terpakai untuk membayar hutang. Jika entah suatu saat saya punya wang, pasti saya kembalikan kepada kamu,” tulisnya lagi.

Ikuti Facebook Kami

Artikel Terbaru