Thursday, December 9, 2021

Tunggakan elaun anggota Rela: Kerajaan Sarawak salur RM4.69 juta bayar tunggakan April hingga Jun

Secara Rawak

BINTULU: Anggota Ikatan Relawan Rakyat (RELA) Sarawak akan menerima bayaran tunggakan elaun bagi  April hingga Jun minggu depan, kata pengarahnya Abang Zulfikar Abang Raduan.

Katanya, Kerajaan Negeri telah menyalurkan RM4.69 juta ke dalam akaun RELA Sarawak, semalam (Khamis).

“Wang itu akan diagihkan kepada anggota RELA yang belum menerima elaun mereka untuk bulan April hingga Jun. Menjelang minggu depan, mereka yang belum menerima bayaran elaun  seharusnya dapat memperolehnya, ”katanya.

Menurutnya, elaun yang belum dibayar hanya memberi kesan kepada anggota RELA di Bintulu.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas berdialog dengan anggota Rela di Bintulu pagi ini, yang turut dihadiri oleh Ahli Parlimen Bintulu, Datuk Seri Tiong King Sing, Timbalan Residen Bahagian Bintulu Hussaini Hakim  Hussein dan Ketua Balai Polis Pusat Bintulu ACP Mohd Sani Junid.

Dialog itu diadakan setelah seorang anggota Rela di Bintulu menyoroti isu elaun mereka yang belum dibayar untuk tugas mereka dalam tempoh Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) di media sosial.

Abang Zulfikar berkata, mulai 6 Mei lalu, Kerajaan Negeri melalui Jawatankuasa Pengurusan Bencana Negeri Sarawak (SDMC) telah melukuskan elaun penugasan PKP  dan harus dibayar oleh kerajaan negeri.

Sebelum ini, katanya, mereka bergantung pada dana Persekutuan untuk pembayaran elaun anggota mereka.

” Namun, ketika pandemik Covid-19 melanda, jumlah anggota Rela yang bertugas meningkat dengan mendadak lebih dari 300 peratus. Oleh itu, kami menghadapi kekangan peruntukan dan walaupun kerajaan negeri bersetuju untuk membantu, masih ada masalah sedikit kelewatan pembayaran, ”katanya.

Pada masa ini, katanya terdapat kira-kira 3,000 anggota Rela di Sarawak, termasuk 347 anggota di Bintulu.

Untuk bulan April, Abang Zulfikar mengatakan tidak timbul  masalah mengenai pembayaran elaun tetapi untuk bulan Mei dan Jun, terdapat kelewatan dalam peruntukan dana dari kerajaan negeri kepada  RELA Sarawak.

“Namun, dengan penyaluran wang ke dalam akaun Rela Sarawak semalam, semua masalah elaun yang belum dibayar ini harus diselesaikan.”

Menurut Abang Zulfikar lagi, jumlah tuntutan elaun untuk anggota Rela Sarawak untuk bulan April hingga Jun sebenarnya adalah RM6.9 juta.

“Baki RM2.3 juta lagi, akan disalurkan ke dalam akaun anggota Rela  dalam tempoh terdekat,” katanya lagi.

 

Ikuti Facebook Kami

Artikel Terbaru