MADRID: Seorang mantan juruterbang syarikat penerbangan komersial, Patrick Pawelczak,  terpaksa mengubah kerjaya menjadi kuli bangunan dan tenaga pengantar kerena pandemik  Copvid-19.

Mantan pilot  dari Sant Andreu de Llavaneres, Barcelona, Sepanyol, tersebut menceritakan kisahnya yang beralih profesion melalui LinkedIn.

Muat naik tersebut kini menjadi tular dan telah dilihat hingga 15 juta kali dalam hitungan hari.

Menurut  Mirror pada Rabu, Pawelczak mengatakan dia terinspirasi untuk mengongsikan pengalamannya setelah sesama juruterbang  melakukan hal yang sama untuk bertahan hidup.

Catatan tersebut menjelaskan bagaimana tahun lalu dia mulai mengeluhkan jam terbangnya di syarikat  penerbangan  Slowakia, Go2Sky, yang menurun secara mendadak.

Setelah virus maut  benar-benar memukul sektor penerbangan, dia menjadi salah seorang juruterbang dan karyawan  Go2Sky kakitangan yang terpaksa dihentikan  di bawah VSS.

Dia akhirnya memutar otak dan mencari jalan keluar untuk terus menafkahi keluarganya, termasuk seorang putrinya, petik Kompas

“Saya ingin  mengongsikan pengalaman saya sendiri dalam bekerja dalam bidang pembinaan dan penghantaran untuk menunjukkan bahawa kita harus melanjutkan hidup sementara kami tidak dapat terbang,” kata Pawelczak kepada AeroTime.