KOTA BHARU: Susulan video viral insiden seorang pelajar yang melarikan diri sebelum terbabas ketika diminta berhenti oleh anggota trafik di Jalan Pasir Mas-Bunut Susu, pada 13 Februari lepas.

Polis semalam memberikan penjelasan pihaknya tidak menahan, sebaliknya hanya mengeluarkan saman ke atas seorang pelajar terbabit seperti dipetik Astro Awani.

Bahkan pelajar yang berusia 16 tahun itu turut dihantar ke hospital untuk mendapatkan rawatan sebagai pesakit luar kerana kecederaan yang dialami tidak parah.

Timbalan Ketua Polis Kelantan, Senior Asisten Komisioner, SAC Abdullah Mat Piah, berkata lima saman dikeluarkan ke atas pelajar berkenaan termasuk pemilik motosikal itu.

“Semasa anggota trafik membuat rondaan, tiba-tiba sebuah motosikal melarikan diri dan terlanggar lopak dan terjatuh. Polis bawa ke balai dan kenakan lima saman.

“Tiada lesen, tidak pakai topi keledar, tiada nombor pendaftaran, tuan punya motor pun kita saman, motor kita tahan di balai,” kata Abdullah.

Kejadian berkenaan berjaya dirakam oleh salah seorang pengguna jalan raya melalui “dash-cam” dan tersebar di media sosial sejak Jumaat.

Video berkenaan menimbulkan kemarahan orang ramai yang mempersoalkan tindakan pelajar berkenaan tidak memberhentikan motosikal ketika diminta oleh anggota trafik untuk berhenti.

Menurut Astro Awani, Abdullah pada masa sama turut menasihati pengguna jalan raya terutama remaja supaya menurut arahan walaupun mereka melakukan kesalahan lalulintas kerana tindakan melarikan diri apabila diarahkan berhenti akan mengundang pelbagai bahaya.

Foto ihsan orang ramai