JAKARTA: Calon Presiden Prabowo Subianto mengingatkan  pendukungnya supaya melihat persoalan sengketa hasil pemilihan presiden dengan kepala dingin dan hati yang sejuk.

Menurut Ketua Umum Partai Gerindra  ini supaya yang disengketakan dapat diselesaikan secara objektif dan tidak tercampur aduk dengan emosi dan kebencian.

“Kami sama sekali tidak ingin ada kerusuhan apa pun di negara ini, bukan seperti itu penyelesaiannya,” kata Prabowo dalam satu kenyataan melalui video.

Joko Widodo diisytiharkan sebagai pemenang, mengalahkan Prabowo dalam pemilihan 17 April lalu.

Namun Prabowo tidak menerima keputusan berkenaan lalu menggugat keputusan itu di Mahkamah Persekutuan yang mulai bersidang esok.

“Saya bersama saudara Sandiaga Uno berharap semua pendukung kami selalu tenang, selalu sejuk, selalu damai, dan selalu berpandangan baik,” katanya merujuk kepada pasangan beliau dalam pemilihan itu.

Prabowo juga berharap pendukungnya dapat menghadirkan semangat persaudaraan dan kekeluargaan sehingga terjalin keadaan masyarakat yang damai meski dipeluk perbezaan.

“Serta melaksanakan persaudaraan dan semangat kekeluargaan di antara sesama anak bangsa,” ujar Prabowo lagi.

Beliau juga berharap mereka tidak mendekati Mahkamah Persekutuan ketika sesi persidangan berlaku.

Pada 22 Mei lalu, tercetus rusuhan ekoran tunjuk perasaan penyokong Prabowo yang menyaksikan sembilan orang terkorban dan 700 orang cedera.