Monday, June 27, 2022

Hantu pokpok didakwa ganggu mangsa gempa, tsunami Kota Palu

Secara Rawak

PALU: Ada suara aneh dari hutan, dakwa penghuni di kem pemindahan mangsa gempa bumi dan tsunami di Mamboro, Palu utara, Sulawesi Tengah.

Ada yang percaya suara aneh waktu malam itu milik “hantu pokpok” yang mereka dakwa masih menghuni di pinggiran perkampungan berkenaan.

Memetik akaun Facebook Aan Irawan warga Mamboro: “Suara ribut bersahutan terdengar hingga di tenda (khemah) tempat saya mengungsi (tinggal).”

Perkongsian Aan Irawan di media sosial itu mendapat banyak komen warganet.

“Anak-anak kecil tidak tenang dan terganggu tidurnya, mereka nakalimaya (menangis terus),” kata Aan Irawan seperti dikutip dari kumpulan Facebook Info Kota Palu (INKOP).

Kisah Hantu Pokpok Kota Palu ini turut disiarkan Kompas.com pada Rabu serta media arus perdana lain di Indonesia.

Irawan dalam status media sosialnya mengaku sudah berusaha menangkal suara hantu pokpok ini dengan menggosok bawang merah di telapak kaki anak-anak, namun usahanya tidak berjaya.

Terdapat warganet menyarankan agar Irawan membaca ayat suci al-Quran, ada yang memintanya menaburkan garam atau mengusir hantu itu menggunakan buluh kuning.

Memetik Kompas.com yang menerbitkan kisah ini, pokpok merupakan hantu yang ditakuti warga Palu.

Menurut portal tersebut, hantu ini mampu terbang dan suka menjadikan bayi yang baru lahir atau orang yang sedang sakit sebagai mangsa.

Dikatakan suara yang membuat warga penghuni kem perteduhan mangsa gempa dan tsunami itu ketakutan belum dapat disahkan “gerangannya” sebenar.

Terdapat pendapat mengatakan ia mungkin suara haiwan liar yang yang aktif pada malam hari.

Kompas.com ketika mengesahkan kisah ini ke Badan Penanggulangan Bencana Daerah (BPBD) Kota Palu, Ketua Bahagian Pencegahan Gayus Pakan berkata pihaknya belum pernah mendapat aduan penghuni tapak terbabit berkaitan gangguan suara hantu itu.

Ramai penghuni Kota Palu tidak berani pulang ke kediaman masing-masing kerana kota itu digegar goncangan gempa. –Sarawakvoice

Ikuti Facebook Kami

Artikel Terbaru