Friday, September 30, 2022

Media asing dakwa Terens dari Borneo FC, pemain bola terpantas dunia

Secara Rawak

JAKARTA: Usain Bolt, 31, pelari Jamaica, pemegang rekod 100 meter dan 200 meter dunia; tetapi kemunculan pemain sayap Borneo FC dari Indonesia, Terens Owang Puhiri disebut kini seiring kategori pelari terpantas dunia itu.

Secara luar biasa Terens menyumbat gol menembusi gawang Mitra Kukar pada perlawanan Liga 1, Isnin lepas — yang mencetak viral di media sosial sehingga menarik perhatian sejumlah media antarabangsa.

Pada pelawanan menentang Mitra Kukar, Terens berlari mengejar bola dari kawasan tengah pertahanan Borneo FC hingga menembusi jantung pertahanan lawan untuk mencetak gol yang dianggap cukup fenomena.

Terens mengelabui pertahanan tengah Saepulloh Maulana dan penjaga gol Gerri Mandagi sebelum menyumbat pintu gawang

Borneo FC memenangi 4-0 dalam perlawanan tersebut.

Media utama Brazil, Globoesporte menyamakan kepantasan bekas pemain pasukan nasional Indonesia U-19 tersebut menyamai Bolt juara Atlet Dunia 2009 yang pernah memecah rekodnya sendiri dalam Olimpik Beijing 2008, dan New York.

Sebagai maklumat, Bolt manusia terpantas dunia mencatat kelajuan 9.58 saat untuk acara 100 meter dan 19.19 saat untuk acara 200 meter.

Globoesporte juga turut meletakkan Terens selaju pemain sayap Manchester City, Leory Sane.

Media olahraga ternama Sepanyol, Marca turut mengangkat aksi fenonema Terens dari Papua itu sebagai amat menakjubkan.

Sementara, media Inggeris Daily Mail menyebut, Terens mungkin merupakan pemain terpantas di dunia yang mampu mengalahkan kecepatan Leroy Sane.

Daily Mail menjangkakan dengan aksi fenonema Terens, bukan mustahil bagi pemburu bakat baru melamar pemain Indonesia ini.

Menurut Antara, Terens sendiri secara peribadi terkejut mendengar kepantasannya berlari di padang, disorot oleh media asing.

Kecepatan luar biasa Terens menggelecek bola dari pertahanan Borneo FC membuat banyak orang berasa takjub.

Terens tidak pernah menyangka aksi golnya yang dilakukannya itu mengundang perhatian media asing.

Dengan merendah diri, Terens berkata, gol tersebut dilakukan semuanya untuk Borneo FC.

Selain itu, Terens berkata, “saya persembahkan semuanya ini untuk keluarga di Jayapura.

“Untuk para penyokong Borneo FC dan seluruh masyarakat Samarinda. Saya mohon doa dan dukungannya supaya saya bisa bermain lebih baik lagi,” katanya memetik Antara.

Ikuti Facebook Kami

Artikel Terbaru