Tuesday, August 16, 2022

Pulau Sebatik, Tawau: Jalan tikus pengganas Indonesia ke Selatan Filipina

Secara Rawak

KOTA KINABALU: Sejak tahun 1990-an, Pulau Sebatik di  sempadan Indonesia-Malaysia di Kalimantan Utara merupakan ‘jalan tikus’ bagi warga Indonesia yang akan bergabung dengan kelompok militan bersenjata di Filipina Selatan.

Mantan anggota Front Pembebasan Islam Moro (MILF) Filipina, Ali Fauzi, seperti dipetik BBC Indonesia berkata, Pulau Sebatik digunakan sebagai pintu masuk ke Filipina Selatan kerana penjagaan sempadannya “tidak begitu kuat”.

“Dari (Pulau) Sebatik kemudian dengan sangat mudah dapat masuk ke Tawau. Dari Tawau nanti tinggal memilih mahu menyeberang ke Filipina, di daerah mana,” kata Ali Fauzi kepada BBC Indonesia, Khamis.

Ketika bergabung dengan organisasi teroris, Jamaah Islamiyah (JI), Ali dikenal ahli membuat bom.

Dia juga pernah mendirikan khemah latihan tentera MILF di Mindanao, Filipina, bersama-sama Abdul Matin dan Umar Patek pada 2002.

Dia ditangkap polis Filipina dan kemudian dihantar balik ke Indonesia pada 2006.

Fauzi, yang kini tinggal di Lamongan, Jawa Timur, mengaku dia  dan rakan-rakannya “sangat mudah” keluar-masuk dari wilayah sempadan Indonesia, Malaysia dan Filipina.

“Kita tahu sempadan  tiga negara itu tidak begitu ketat,” katanya seperti  dipetik portal berkenaan.

Menurutnya, salah satu wilayah perbatasan Indonesia-Malaysia yang sering dijadikan sebagai pintu keluar-masuk ke Filipina ialah Pulau Sebatik.

“Itu jalur tikus,” ujarnya.

Pulau berukuran kecil ini terbahagi menjadi dua, yaitu wilayah selatan masuk wilayah Kalimantan Utara, dan wilayah utara  terletak di Sabah.

Dari pulau itulah, mereka kemudian menyeberang ke  Tawau sebelum menentukan perjalanan melalui laut ke wilayah yang dituju di Filipina Selatan.

“Nanti tinggal kita pakai perahu kecil, langsung dapat sampai di wilayah Filipina Selatan,” kata Ali Fauzi.

Jalur berkenaan, kata laporan itu lagi, untuk menyeludup senjata atau bahan lain ke  selatan Filipina. – Sarawakvoice

Ikuti Facebook Kami

Artikel Terbaru