Langkah Mahathir keluar UMNO, betul

KUCHING: Datuk Seri Dr Salleh Said Keruak  berkata, Tun Dr Mahathir Mahathir membuat langkah yang betul untuk keluar dari UMNO kerana apabila hubungan seseorang dengan parti atau pemimpin parti itu tidak lagi dapat dipertahankan maka ia adalah sia-sia untuk seseorang itu kekal dalam parti itu.

Menteri Komunikasi dan Multimedia itu berkata,  tindakan Dr Mahathir mencederakan parti dan untuk dia kekal dalam parti dan pada masa yang sama menentang parti nampaknya tidak logik.

“Jika Dr Mahathir mahu terus menyerang UMNO,  maka dia perlu berbuat demikian di luar UMNO. Yang akan menjadi perkara yang mulia dan etika yang perlu dilakukan. Saya amat sedih dengan episod ini, bukan kerana dia, sekali lagi, meninggalkan UMNO, tetapi kerana keadaan di sebalik peletakan jawatannya,” katanya dalam catatan terkini blognya.

Salleh berkata, tiada siapa yang boleh menafikan bahawa Dr Mahathir melakukan banyak untuk negara dalam 22 tahun sebagai Perdana Menteri, walaupun tempoh jawatannya tidak sepenuhnya bebas daripada cacat cela.

“Tetapi peristiwa yang berlaku sejak tahun lalu dan peletakan jawatannya hari ini akan dikenang lebih daripada kebaikan yang telah dilakukan.”

“Saya ingin mengambil kedua-dua baik dan buruk dengan langkah yang sama dan ingin mengingatkan rakyat bahawa walaupun ini adalah menyedihkan dalam kita sejarah parti, ada masa-masa yang baik juga dan kita perlu mengambil campuran kedua-dua. Saya sedar perkara ini tidak akan berakhir di sini dan kami akan terus mendengar daripada Dr Mahathir,”” katanya.

Bagaimanapun,  kata Salleh, beliau hanya berharap “kita dapat mengekalkan beberapa maruah dan kesopanan dan tidak menjerumuskan negara tersebut ke politik kotor. Dan saya dengan ikhlas ingin mengucapkan Dr Mahathir yang terbaik untuk masa depan.”